torsdag 10 november 2011

36. 3D skärmprestanda

Manual Performance Tuning Dialog Box

Quick Reference

Sätter tillval som påverkar 3D skärmprestandan.


Access Methods

Knappar
 Menu:  Tools Options (Options dialog box, System tab)
 Shortcut menu: På ”application status bar”, klickar du på ” Display Performance” knappen och väljer ”Hardware Acceleration”.
Sammanställning
Dessa alternativ ställs in automatiskt av prestandatunern. Du kan ställa in dem manuellt i den här dialogrutan.
Lista på tillval
Följande tillval visas.
Hårdvaruinställningar
Ställer in en drivrutin för grafikkortet och sätter alternativ för hårdvaruacceleration.
Tillåt Hardvaruacceleration
Använder hårdvaruacceleration. När den här kryssrutan är avmarkerad är hårdvaruacceleration inte igång, och alla objekt i den här dialogrutan är inte tillgängliga. För information om varför hårdvaruacceleration kanske inte är tillgängliga, se Hardware Acceleration Troubleshooting i ”Driver and Peripheral Guide”.
Grön bock markerar ett grafikkort som är certifierad och kan köra alla funktioner.
Gul varning indikerar ett grafikkort som är certifierad och kan inte köra alla funktioner. Om                 grafikkortet är okänd, visar resultatet tunern den gula varningen, och du kan använda                hårdvaruacceleration på egen risk.
Röd  varning indikerar ett grafikkort som inte är certifierad. Kryssrutan är avmarkerad och Aktivera     Maskinvaruacceleration inte är tillgänglig.
Drivrutinsnam
 Ställer in en drivrutin för grafikkortet. (Autodesk eller andra anpassade drivrutiner som kan installeras). Om inga drivrutiner är certifierade för grafikkort, visas “no certified drivers”. Ändringar till drivrutinen kan påverka ”Hardware effects”-listan.
Aktuellt Effektstatus och värde
Listfunktioner som finns tillgängliga för den aktuella drivrutinen samt visar deras status. En grön bock markerar en funktion som stöds, du kan slå på eller av. En gul varning anger att funktionen inte rekommenderas, du kan slå på eller av. En röd varning anger att funktionen inte stöds och kan inte slås på.
Enhanced 3D Performance (tidigare känd somGeometry Acceleration). Möjliggör en effektivare      användning av grafikkortet när man arbetar med 3D-objekt.
Not. Om du får problem med precision, stäng av detta alternativ.
Smooth display. Kontrollerar status på helskärmens kantutjämningseffekt. Detta alternativ tar bort    den ojämna effekt på visning av diagonala linjen och böjda kanter.
Advanced material effects. Kontrollerar status för avancerade materialeffekter på skärmen.
Gooch hardware shader. Möjliggör användning av Gooch skuggning. Med det här alternativet om     detaljer i ett 3D-objekt visas genom att mildra kontrasten mellan upplysta områden och skuggade                    områden med hjälp av varma och kalla färger som ersättning för ljusa och mörka färger.
Per-pixel lighting. Möjliggör beräkning av färger för individuella pixlar. Med det här alternativet på    3D-objekt och ljuseffekter visas jämnare i vyport.
Full shadow display. Aktiverar skuggor som ska visas i visningsområdet.Not ”Enhanced 3D performance” måste vara påslagen.
Texture compression. Möjliggör användning av texturkomprimering för att minska mängden             grafikminne det krävs för att öppna och visa en ritning som innehåller material med bilder eller har                   bifogade bilder.Not. Med detta alternativ på, gör det att den tid det tar att ladda bilderna kan öka första gången de är tillgängliga, och att det finns en minskning av kvaliteten på de bilder när de visas i vyporten eller plottas.
Enhanced 2D precision. Aktiverar förbättrad 2D precisionseffekt. Med det här alternativet aktiverat, är noggranheten på föremål, som kan ses vid extrema zoomnivåer borta.
Not. Detta alternativet är bara tillgängligt om du arbetar på en Windows Vista-plattform. Slå på detta alternativ endast om du får problem med precision eftersom det kommer att minska grafikkortets prestanda.
Emulate Unsupported Hardware Effects in Software When Plotting
Styr om programvaruemulering används för osupportad maskinvara, vid plottning av skuggade vyportar med skuggor och andra effekter som inte stöds av ditt grafikkort.
Varning. Det rekommenderas att du inte använder någon typ av fjärrstyrningsprogram, till exempel NetMeeting, Remote Desktop i samband med hårdvaruacceleration. De flesta fjärrstyrningsprogram stöder inte hårdvaruacceleration, och som ett resultat, kan orsaka allmänna visa fel och instabilitet. Innan du använder en fjärrstyrningsprogram med AutoCAD, kontrollera med programleverantören för att se om den stöder hårdvaruacceleration och om inte, avaktivera hårdvaruacceleration före start av fjärråtkomst programvaran eller använda / NOHARDWARE kommandoradsväxel att starta AutoCAD i Software mode .
Allmänna inställningar
Ställer prestationsbaserade optioner som inte är hårdvara beroende.
Discard Back Faces
När du väljer detta ritas inte baksidan av föremål
Smooth Faces by Default
När du väljer detta är de fasetter i enpolyface mesh object” gjorda jämnare när den visas i vyport och i en rendering. Detta är användbart när du använder föremål som importerades genom 3DSIN eller när du använder PFACE objekt.
Not. När du väljer detta alternativ, görs alla objekt i ritningen jämna. Om du inte vill att alla objekt ska vara jämna, återskapa modellen med en annan objekttyp.
Transparency Quality
Justerar transparenskvaliteten som används när du tittar på eller renderar en modell. Transparens-kvaliteten som används beror på om mjukvaru- eller hårdvaruacceleration används, eller om en modell renderas. Standardinställningen är medium.
Software acceleration
Low quality ger en skärmdörrseffekt att möjliggöra insyn utan att offra hastighet.
Medium quality använder en kombination av skärmsdörreffekt och alfa-blandning.
High quality använder enkla alfablandning, som kan orsaka grafiska föremål att visas, baserat på     gällande ritningsordning.
Hardware acceleration
Low quality använder enkel alfablandning, som kan orsaka grafiska föremål att visas baserat på       gällande ritningsordning.
Medium quality använder en två-pass algoritm att rita alla ogenomskinliga objekt, följt av alla           genomskinliga objekt. De genomskinliga objekten ritas med hjälp av enkel alfablandning, som kan                  orsaka grafiska föremål att visas baserat på gällande ritningsordning. Det grafiska föremålet är mindre märkbar på grund av det ogenomskinliga objekt som dras före det genomskinliga objektet.
High quality förbättrar medelhög kvalitet genom att sortera genomskinliga objekt för att minska        uppkomsten av grafiska artefakter. Men sorteringen inte helt eliminera alla grafiska objekt.
Rendering
Low quality inaktiverar användningen av transparens för alla material och material återges som ogenomskinliga istället.
Medium quality möjliggör transparens för material, men själva materialets täckförmåga som används är kvadratroten av det angivna materialets täckförmåga.
High quality möjliggör genomskinlighet och täckförmåga som tilldelats ett material mappas direkt till Mental Ray renderingsmotor.
Drawing Settings
Ställer prestandavärden på ritningsnivå.
Dynamic Tessellation
Ställer de alternativ som bestämmer jämnhet för objekt i en ritning. Objekt ritas med hjälp av räta linjer (eller trianglar vid ritning av sfärer). Dessa linjer kallas tessellation linjer. Objekt i din ritning visas jämnare när du använder mer tessellationslinjer.
Surfaces
Bestämmer hur mycket detaljer som finns för ytor i din ritning. Den lägre delen av reglaget ger färre tessellation linjer och använder mindre minne.
Curves
Bestämmer hur mycket detaljer som finns för kurvor i din ritning. Den lägre delen av reglaget ger färre tessellation linjer och använder mindre minne.
Number of Tessellations to Cache
Konfigurerar ditt system enligt minne och prestandakrav. 3D-cache sparas alltid minst en tessellation. När detta alternativ är satt till 1, är tessellation för alla vyportar samma, vissa objekt i ritningen får föryngras när du zoomar in och ut. Om du väljer 2 eller fler, är användbart när du har mer än en vyport med olika vyer. Ökning av antalet kräver mer minne.
Reset to Recommended Values
Återställer värdena till standard, baserad på prestationstunerns utvärdering av grafikkortet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar